معرفت الهی، انجام واجبات و صداقت، شاخصه های دین داری در کلام امیرالمومنین است
تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۵۶۳۶۵
آیت الله حبیب الله شعبانی با تاکید بر اینکه بهترین راهی که انسان میتواند به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا کند، نماز است، یادآور شد: اگر میخواهیم به سمت خدا حرکت کنیم، راه آن توجه به نماز است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهمدان، آیت الله حبیب الله شعبانی، در مراسم شهادت امام علی(ع) ، در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) همدان با بیان اینکه اولین شاخصه دین داری در کلام امیرالمومنین(ع) معرفت و شناخت نسبت به پروردگار و اهل بیت(ع) است، اظهار داشت: یکی از راههای کسب معرفت، آشنایی با حدیث و مطالعه آن است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با طرح این سوال که در طول سال چند نفر برای یادگیری حدیث وقت میگذارند، گفت: امام علی(ع)، آن شخصیتی نیست که ما تنها از شهادتش و مظلومیتش او را میشناسیم و یا امام حسین(ع)، امامی نیست که از نماز صبح تا نزدیک غروب عاشورا مبارزه کرد و به شهادت رسید.
امام جمعه همدان با بیان اینکه در شب قدر اعتراف کنیم آنطور که باید، نسبت به اهل بیت(ع) معرفت پیدا نکردهایم، مطرح کرد: متاسفانه ما آن امیرالمومنینی(ع) که در نهج البلاغه تجلی پیدا کرده را نمیشناسیم.
وی با تاکید بر اینکه، معرفت یعنی فهم درست ولایت، یادآور شد: اینکه معصومین(ع) میفرمایند اولین گام در دین، معرفت الله است، یعنی آنکه بدانیم در برابر تمام افرادی که ادعایی دارند، کدامیک درست میگویند و حرف او را قبول کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان همدان افزود: امشب باید بدانیم که کدام خدا را نام میبریم، خدایی که علی(ع) در نهج البلاغه معرفی میکند و یا خدای دیگران را.
وی با اشاره به اینکه در بین عرفا این اصل معروف است که معرفت را از حضرت امیر باید کسب کرد، خاطر نشان کرد: نقل است که اگر کسی حاجت دنیایی دارد، به کربلا برود و اگر کسی معرفت میخواهد بهترین مکان، نجف و حرم حضرت علی(ع) است.
شعبانی دومین شاخصه دین داری در کلام امام علی(ع) را انجام واجبات الهی عنوان کرد و گفت: اینکه انسان شب قدری را به دعا خواندن و نماز سپری کند و بعد واجبات را فراموش کند تا سال بعد، مورد قبول نیست.
وی تصریح کرد: هیچ چیز به اندازه تضییع واجبات، مخصوصا نماز، دین انسان را خراب نمیکند.
امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه بهترین راهی که انسان میتواند به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا کند، نماز است، یادآور شد: اگر میخواهیم به سمت خدا حرکت کنیم، راه آن توجه به نماز است.
وی با گلایه از اینکه گاهی از موارد جوانان در مساجد حضور کمتری دارند، عنوان کرد: نماز، نماد دین داری است و لذا هیچ عملی در نزد پروردگار به اندازه نماز اول وقت، اهمیت ندارد.
رئیس شورای حوزه استان ادامه داد: پروردگاری که امشب هزاران بار صدایش زدید، تاکید میکند که اگر میخواهی تقرب پیدا کنی، راه آن، عمل به واجبات است.
وی با اشاره به اینکه نکند در شب قدر، نماز صبح انسان خواب بماند، یادآور شد: خواهش بنده از جوانان عزیز این است که نسبت به ۱۷ رکعت نماز در طول شبانه روز توجه ویژهای داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در همدان، صداقت را سومین شاخصه دین داری معرفی کرد و گفت: در راویتی از امام صادق(ع) نقل شده است، که ایشان دلیل نزدیکی امام علی(ع) به پیامبر(ص) را نه نماز و نه شجاعت که صداقت حضرت بیان کردهاند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: امام علی ع یادآور شد دین داری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۵۶۳۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
"عمره مفرده" چه اعمالی دارد؟
به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، با صدور مجوز پروازهای هواپیمایی ایران از سوی عربستان و طبق برنامهریزیهای صورت گرفته در سازمان حج و زیارت، نخستین گروه از زائران عمره مفرده، بامداد روز دوشنبه سوم اردیبهشت عازم سرزمین وحی شدند و پس از 5 روز اقامت در مدینه منوره و زیارت مرقد رسول الله(ص)، ائمه بقیع و شهدای احد شب گذشته در مسجد شجره حاضر شده و لباس احرام بر تن کردند؛ پوشیدن لباس احرام، اولین عمل از اعمال عمره است که با نیت کردن و گفتن تلبیه محقق میشود.
عمره مفرده از 7 عمل تشکیل شده است که به ترتیب شامل احرام، طواف، نماز طواف، سعی، تقصیر یا حلق، طواف نساء و نماز طواف نساء است؛ احرام از مهمترین واجبات حج تمتع و عمره به شمار میرود و ترک عمدی احرام، حج و عمره را باطل میکند.
هر یک از اعمال عمره واجبات و شرایطی دارد؛ بر این اساس در مرحله نخست باید در یکی از میقاتها و به نیت عمره مفرده احرام بست و عازم مکه مکرمه شد.
اعمال دوم و سوم عمره طواف عمره و نماز آن است که با طهارات از حدث و خبث باید انجام شود.
چهارمین عملی که عمرهگزاران باید انجام دهند انجام 7 سعی بین صفا و مروه است که قرآن مجید آن را از شعائر الهی معرفی کرده و در آیه: 158 سوره بقره در باره آن چنین گفته است: إِنَّ الصَّفَا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شَاکِرٌ
بعد از پایان یافتن سعی، به قصد انجام فرمان خداوند بزرگ، مردان باید حلق یا تقصیر کنند و زنان تقصیر؛ حلق تراشیدن موی سر، و تقصیر چیدن مقداری از ناخن یا موی سر است.
اعمال ششم و هفتم، طواف نساء و به جا آوردن نماز آن است که کیفیت و شرایط آن مانند طواف زیارت و نماز آن است. طواف نساء و نماز آن مختص مردها نیست بلکه بر زنان و اطفال ممیز نیز واجب است.
با انجام اعمال مذکور، مناسک عمره به پایان میرسد و زائر به طور کل از احرام خارج میشود و هر آنچه که به واسطه احرام عمره مفرده حرام شده بود از این حیث حلال میشود.