حجاب از واجبات دین اسلام است
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۵۵۰۹۱۶
حجت الاسلام والمسلمین رضوی اردکانی در خطبههای امروز نماز جمعه شیراز به مناسبت فرارسیدن سالروز اقامه اولین نماز جمعه شیراز اظهار داشت: نماز جمعه از دستاوردهای بزرگ انقلاب است و باید به نماز جمعه بیشتر اهمیت دهیم و صفوف نماز جمعه را بیشتر فشرده کنیم، چون نماز جمعه یک واجب قرآنی است و در سوره جمعه به آن تاکید فراوان شده و رهبری در خصوص این سوره گفت از برکات انقلاب اسلامی همین نماز جمعه است که به طور رسمی در ایران و در شهرها و بخشها در حال اقامه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه موقت شیراز افزود: نماز جمعه قبل از اینکه مراسم عبادی باشد یک مراسم سیاسی است، قبل از انقلاب، چون انقلاب اسلامی مستقر نشده بود نماز جمعه در همه جا برگزار نمیشد و اگر نماز جمعهای برگزار میشد ائمه جمعه منتخب دربار بود و مطالبی که گفته میشد با خواست شاه بود، ولی امروزه نماز جمعه نماز روشنگر است و خیلی از مشکلات مسلمین مطرح میشود.
رضوی اردکانی گفت: نماز جمعه بهترین مکان برای پاک شدن است و مسلمانان باید روز جمعه کار و زندگی را رها کنند و صفوف نماز را فشردهتر کنند بعد به امور دیگر زندگی بپردازند.
وی افزود: نه تنها نماز جمعه از برکات انقلاب است بلکه برپایی مراسم اربعین حسینی، اعتکاف، زیارت ائمه اطهار (ع) هم از برکات دیگر مذهبی انقلاب اسلامی است.
امام جمعه موقت شیراز اشارهای هم به سرود سلام فرمانده داشت و افزود: موقعی یک کودک با عشق و علاقه این سرود را میخواند و اشک میریزد مشخص است که حس میکند امام زمان به این سرود توجه دارد و این سرود الان به یک سرود جهانی تبدیل شده است.
رضوی اردکانی اشارهای هم به وضعیت عفاف و حجاب داشت و افزود: حجاب از واجبات دین اسلام است و محدودیتهایی حجاب مصونیت است و باعث ایجاد امنیت خانوادهها میشود و سلامت نفس را به دنبال دارد.
وی افزود: در حال حاضر اکثر بانوان جامعه با حجاب هستند، ولی محدود افراد هم اگر روسری را بر میدارند به خاطر لج بازی با گروهی است، ولی عملا داشتن حجاب را قبول دارند.
خطیب نماز جمعه شیراز تصریح کرد: در بحث امر به معروف و نهی از منکر هم باید دقت منظر داشت و زیاده روی نباید کرد باید کسانی امر به معروف و نهی از منکر کنند که صلاحیت آن را داشته باشند و نیروی انتظامی در همه صحنهها حضور دارد و در موضوع بیحجابی هم باید با رعایت همه مسایل وارد عمل شود.
رضوی اردکانی افزود: بسیاری از زنان ما نشان داده اند که در راهپیماییها، اعیاد و مراسم دیگر حجاب را رعایت میکنند و با حجابها هم باید موارد صحنه شوند و خوب عمل کنند. در بحث عفاف و حجاب که یک وظیفه شرعی و قانونی است، ولی بعضی برخوردهای سلیقهای و تند درست نیست.
وی اشارهای هم به مناسبتهای گذشته در پیش داشت و گفت روز عید غدیر سراسر ایران اسلامی در شهرها بخشها و روستا جشن عید غدیر باشکوهتر از سالهای قبل برگزار شد و در شیراز بهتر از هر سال و اجتماع و حضور حدود ۲ میلیون نفر در خیابان ولیعصر تهران به طول ۱۰ کیلومتر بسیار مهم بود و نشان داد که مردم امام علی (ع) و ائمه اطهار (ع) را دوست دارند و به آن عشق میورزند و حدود ۱۶۰ هزار جوان خادم مردم در روز عید غدیر در خیابان ولیعصر تهران بودند و این نشان از حب علی است.
امام جمعه موقت شیراز اشارهای هم به ۲۴ ذی الحجه داشت و بیان کرد: این روز روز مباهله است و در این روز پیامبر با حضرت علی (ع)، فاطمه زهرا (س) و امام حسن (ع) و امام حسین (ع) حاضر به مباهله با بزرگان نصرانی شدند، ولی آنها ترسیدند و مباهله نکردند، چون میدانستند در این مباهله حق با کیست و شکست میخورند.
باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیرازمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: نماز جمعه شیراز حجاب اسلامی واجبات دین اسلام اشاره ای هم رضوی اردکانی نماز جمعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۵۵۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
روزنامه جوان در مطلبی از افزایش احتمال تعطیلی شنبه ها انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمانها نگاه ارزشی دارد. عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمانها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.
اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیمگر در سبک زندگی اسلامی را زمان میداند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.
تجربه نشان میدهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد میشود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنجشنبه تعطیل است و مردم از آن بهعنوان روز کارهای عقبمانده استفاده میکنند و جمعه را تعطیل بهمعنای استراحت و تفریح به شمار میآورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان میدهد.
تحولات فرهنگی هیچگاه یکشبه رخ نمیدهد. ذهنیت اجتماعی آرامآرام شکل میگیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل میداند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه بهمرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنجشنبه بهعنوان روز نیمهکاری و کمکار هفته انجام میدهد.
جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگیهای فردی و دینی به شمار آمدهاست. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز میشود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا دهها آداب فردی که برای جمعه تصویر شدهاست.
جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته میشود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یکشنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.
بعد نمادین دین یکی از عناصر هویتسازی دینی است. عنصر هویتساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین میکند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویتزدایی و عدم تشخص آن جامعه میگردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبهها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.
مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبهها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان میدهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)
در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبهها این است:
«اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»
این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سالها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی میزدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت بهسمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گامبهگام نظم غربی در حالیکه امروز دنیا در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.
تشکیل پیمانهای مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگهای و بریکس، پیمانهای مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه بهمعنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.
تأکید میکنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطهای دید، تعطیلی شنبهها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بینالمللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیبها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است.